منشورحقوق مراجعین به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی
مقدمه:
توجه به حفظ حقوق و رعايت كرامت انساني مراجعين و گيرندگان خدمات آزمايشگاهها از جمله اولويتها و ضرورتهايي است كه به موازات استقرار سيستمهاي مديريت كيفيت ميتواند تاثير بسزايي در افزايش رضايتمندي مراجعين و نيز كارآيي مراكز آزمايشگاهي داشته باشد.
از آنجا توجه به كرامت والاي انساني از اهمیت ویژه ای برخوردار است، آزمايشگاه نیز به عنوان یکی از مهمترین گروههای ارائه دهنده خدمات در نظام سلامت کشور، در قبال نفس و جان گيرندگان خدمات (بیماران/مراجعین)، مسئوليتي ويژه ای دارا میباشد. منشور حقوق مراجعین، راهنماي نظام مندي براي شكل دهي رفتار اخلاقي کارکنان آزمایشگاه استو با هدف حفظ، ارتقا و تحكيم رابطه انساني ميان ارائه كنندگان و گيرندگان خدمات سلامت تنظيم شده است.
مفاد منشور:
1- دريافت خدمات آزمایشگاهی به نحو شايسته حق مراجعين است.
خدمات آزمایشگاهی بايد به گونه ای ارائه شود که:
2- اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار مراجعین قرارگيرد.
محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد:
3- حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه مراجعین در دريافت خدمات آزمایشگاهی بايد محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و تصميمگيري درباره موارد ذيل ميباشد:
4- خدمات آزمایشگاهی بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي مراجعین و رعايت اصل رازداري و امانتداری باشد.
5- دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات و پیشنهادات حق مراجعین است.